VISUAL ART
INSTALLATIONS
AUTHENTIC MOVEMENT :  MoverWitness
by Eila Goldhahn:




Hortus Conclusus at the German Embassy in Brussels



Slapton Movers at TUFA Trier, Germany



(Un)marked Boxes



Obliteration and the fear of death are important aspects of collective narratives and the survival of the human species is a deeply inscribed, instinctual concern, surfacing with great power at times of environmental peril, war and willful human destruction. Societies and their collective experiences contain an energy, whether mystical or scientific, to try to determine the course of the human and planetary history. Experiences of collective movement and dance and an imagined collective body inspired these installations with packing crates. In the face of the current climatic and geopolitical tensions this work seems all too real.
Material: wooden crates
Works shown at: Dartington Trust, UK
Delamore Arts, UK

Auslöschung und die Angst vor dem Tod waren stets wichtige Aspekte kollektiven Erzählens, da das Überleben der Menschheit als Spezies von tief eingeschriebener, instinktiver Besorgnis ist. Gesellschaften und ihre kollektive Erfahrungen beinhalten unter anderem die Energie den Verlauf der menschlichen und planetaren Geschichte zu versuchen zu determinieren. Erfahrungen mit kollektiver Bewegung und Tanz und einem imaginären kollektivem Körper inspirierten diese Installationen mit Verpackungskisten. Die gegenwärtige Pandemie und geopolitische Krise verleihen den Installationen eine allzu realistische Relevanz.



© 2024 Eila Goldhahn. All rights reserved.

In these works Eila Goldhahn reflects aspects of biological, ecological and social sciences, informed by her personal practice of embodiment. She garners her creativity sourced in the “depth of the body” (CG Jung) through movement and meditation as in the method  MoverWitness ( Discipline of Authentic Movement), which she also teaches and researches.

Chromosome boards, friezes


Genetics und epigenetics mirror individual and collective experiences and inscriptions across life spans and  evolutionary times. In these works chromosomes are visualised as an analogy to the moving body itself. As friezes they form generational, metaphoric pathways into an archeological past, an anthropocene present and a yet unknown human future.
Material: handmade iron nails, wax and pigment on floor boards
Works shown at: Anatomical Museum  University Erlangen
Kunstraum Weissenhohe Nürnberg
Embassy Rhineland-Palatinate Bruxelles
Haus am Dom Frankfurt


Genetik und Genomik spiegeln individuelle und kollektive Erfahrungen und Einschreibungen über eine Lebensspanne sowie über evolutionäre Zeiträume. In der künstlerischen Formensprache bilden Chromosomen eine Analogie zum sich bewegenden, menschlichen Körper. Die Friese bilden generationsübergreifende, metaphorische Wegspuren für eine archeologische Vergangenheit, eine anthropozäne Gegenwart und eine noch unbekannte menschliche Zukunft.

© 2024. Eila Goldhahn & Stuart J Young. All rights reserved.

Matricycle


The haptic contact with materials leaves imprints  of physical movements in the emerging sculptures. These visible forms are like an echo of the movement: they mirror the fleeting performance with the  material. They touch upon the beginnings of embryonic movement: form and folding of early developmental stages like blastula and gastrula.
Material: steel wire and gauze
Works shown at: Dartington College of Arts UK
Kunsthalle Halle
Kunstverein Basis Frankfurt
Open Studios South Devon U
Development grant for the upcycling of pocket springs with support from the  University Plymouth UK

Durch den körperlichen Kontakt mit Materialien enstehen Abdrücke von Bewegungen in Skulpturen. Diese Formen ähneln einem Echo: sie spiegeln die Begegnung von flüchtigen Ereignissen mit Materialien. Sie deuten auch auf den Anfang von embryonalen Bewegungen an, nämlich die Formung und Faltung in frühen Entwicklungsstadien wie Blastula und Gastrula.              
Material: Stahldraht und Gaze
Dartington College of Arts UK
Kunsthalle Halle
Kunstverein Basis Frankfurt
Open Studios South Devon UK


Entwicklungszuschuss für die Wiederverwertung von Federkern in Designkontexten und Produkten mit freundlicher Unterstützung der University Plymouth UK

Eine Publikation über MATRICYCLE kann hier als PDF heruntergeladen werden. Realisiert mit Unterstützung des Landes Rheinland-Pfalz. 

Matricycle